• Visie
  • Geschiedenis De Snip
  • Ons Team
  • Pedagogisch tact
  • Beleid sociale veiligheid
  • Ondersteuningsprofiel
  • Methodes
  • Burgerschap
  • Ontwikkelingen
  • Leerlingenraad
  • Bestuur
  • Ouderraad (OR)
  • Vrijwillige ouderbijdrage
  • Medezeggenschapsraad
  • Schoolgids
  • Vakanties en studiedagen
  • Schooltijden
  • Informatiegids
  • Verlofaanvragen
  • Uitleg volgmap
  • Sponsoring en donaties
  • Meldcode
  • Wet op privacy
  • Luizenprotocol
  • Vertrouwenspersoon
  • Klachtenregeling
  • Kinderdagopvang
  • Peuterschool
  • VSO / BSO
  • Partners

Burgerschap

Visie burgerschap De Snip: Onze missie en identiteit in relatie tot burgerschap

In het visiestuk burgerschap van Stichting Surplus staan de wettelijke opdracht en de missie/visie en kernwaarden van Surplus in relatie tot burgerschap beschreven. Aanvullend op dit visiestuk beschrijvenwij de visie op onze school.

Kindcentrum De Snip is een echte dorpsschool in een prachtig monumentaal pand in het hart van Nieuwe Niedorp. Burgerschap betekent voor ons dat we elkaar als gelijkwaardig erkennen en tegelijkertijd respecteren dat we verschillend zijn. Op De Snip leren wij kinderen daarom:
- veilig samen te leren, te leven, te spelen en te vieren;
- kennismaken met andere culturen: (wereld)burgerschap;
- verantwoordelijk om te gaan met onze omgeving;
- over democratisch burgerschap en participatie op schoolniveau.

Veilig samen leren, leven, spelen en vieren
Op De Snip werken we vanuit de kernwaarden verbinding, ontwikkeling, autonomie en acceptatie. Onze kernwaarden vormen het fundament van ons Pedagogisch Huis en tevens de basis voor ons burgerschapsonderwijs en de democratische oefenplaats, die we zijn voor onze kinderen. Er is een omgeving, waarin kinderen en personeel veiligheid en acceptatie ervaren. In ons Pedagogisch Huis werken en leven we samen op basis van Pedagogisch Tact.Dit wil zeggen dat wij de relatie met het kind (en zijn directe omgeving) als uitgangspunt nemen. We sluiten op De Snip niemand buiten. In onze veilige omgeving brengen we kinderen een gepast verantwoordelijkheidsgevoel bij, inclusief regels en afspraken, zodat we de veilige omgeving kunnen waarborgen. Kinderen leren bij ons op school verschillende manieren om conflicten op te lossen, zijn bereid het standpunt van een ander in te nemen (perspectief nemen), analyseren eigen en andermans gedrag en zoeken naar oplossingen die voor iedereen acceptabel zijn.

Kennismaken met andere culturen: (wereld)burgerschap
De Snip wil een voorbeeld zijn: we laten zien hoe mensen positief met elkaar om kunnen gaan, vanuit positieve normen en waarden. Op school laten we kinderen kennis maken met de verschillende culturen. We dragen bijvoorbeeld uit dat er in onze multiculturele maatschappij plaats is voor iedereen, ongeacht achtergrond of geloof. We laten kinderen zien dat ze onderdeel zijn van een samenleving. Samenwerken en respect, zorg en aandacht zijn belangrijke vaardigheden om te leren. Wij zien de school als een sociale leerplaats waar de kinderen mogen leren en zich in een veilige omgeving mogen ontwikkelen tot volwaardige burgers.

Verantwoordelijk om te gaan met onze omgeving
Op De Snip leren we kinderen over en in de directe omgeving van de school. We leren kinderen om op een verantwoorde manier om te gaan met elkaar, de natuur en het milieu, maar ook over en in samenwerking met culturele instellingen, zoals musea, natuurcentra, archieven en bibliotheken. We leren kinderen om zich sociaal rechtvaardig op te stellen en hoe zij zouden kunnen bijdragen aan het collectief belang.


Democratisch burgerschap en participatie op schoolniveau
In ons Pedagogisch Huis heerst een schoolcultuur die in overeenstemming is met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Onze kinderen leren wat democratie inhoudt en leren daar ook naar te handelen. We creëren een omgeving, waarin kinderen worden gestimuleerd actief te oefenen met deze waarden. 

We vinden het belangrijk om te werken met een democratisch gekozen leerlingenraad, welke in overleg met de directie beslissingen mag nemen, waarbij input uit klassenvergaderingen het uitgangspunt is. Verder is er aandacht voor kennisontwikkelingen op het gebied van staatsinrichting, aandacht voor actuele maatschappelijke ontwikkelingen en aandacht voor verkiezingen. We vinden het belangrijk dat kinderen hun eigen standpunt naar voren kunnen brengen en ook, met respect, kunnen luisteren naar de standpunten van anderen.


Onze visie op burgerschap samengevat
We zien het als onze primaire taak om kinderen, alle kinderen, in hun ontwikkeling te ondersteunen en te begeleiden, opdat ze zelfstandige en florerende burgers worden. Deze ontwikkeling is erop gericht dat kinderen zelfstandig kunnen gaan meedoen in de steeds veranderende maatschappij waar ze mee te maken krijgen, zoals het gezinsleven, sociale praktijken, onderwijs- en beroepspraktijken en het verkeer.

In onze kwaliteitskaart burgerschap zijn de kerndoelen burgerschap gespecificeerd in leerlijnen en een groepsspecifiek aanbod.

Laatste nieuws

Kindcentrum De Snip nieuwsbrief nr.18

Meer

Meer nieuws

Agenda

Studiedag

02 juli 2025

Zomervakantie

11 juli 2025

Studiemiddag

11 juli 2025 - 12:00 uur

Onze Facebook pagina

Kindcentrum de Snip


Dorpsstraat 146
1733 AR Nieuwe Niedorp
0226 411 488

 

 

Inschrijven
Nieuws
Agenda
 

Aanmelden Nieuwsbrief


Onze shool


Visie
Geschiedenis De Snip
Ons Team
Pedagogisch tact
Beleid sociale veiligheid
Schoolondersteuningsprofiel
Methodes
Ontwikkelingen
Leerlingenraad
Partners in het kindcentrum
 

Organisatie


Bestuur
Ouderraad (OR)
Vrijwillige ouderbijdrage
Medezeggenschapsraad (MR)

Praktisch


Schoolgids
Vakanties en studiedagen
Schooltijden
Informatiegids
Verlofaanvragen
Uitleg volgmap
Sponsoring en donaties
Meldcode
Wet op privacy
Luizenprotocol
Vertrouwenspersoon
Klachtenregeling

Kindcentrum


 

 

Locatie


 

Stuur ons gerust een bericht


Copyright 2025 - Basisschool de Snip
Inloggen