• Visie
  • Geschiedenis De Snip
  • Ons Team
  • Pedagogisch tact
  • Beleid sociale veiligheid
  • Ondersteuningsprofiel
  • Methodes
  • Burgerschap
  • Ontwikkelingen
  • Leerlingenraad
  • Bestuur
  • Ouderraad (OR)
  • Vrijwillige ouderbijdrage
  • Medezeggenschapsraad
  • Schoolgids
  • Vakanties en studiedagen
  • Schooltijden
  • Informatiegids
  • Verlofaanvragen
  • Uitleg volgmap
  • Sponsoring en donaties
  • Meldcode
  • Wet op privacy
  • Luizenprotocol
  • Vertrouwenspersoon
  • Klachtenregeling
  • Kinderdagopvang
  • Peuterschool
  • VSO / BSO
  • Partners

Pedagogisch tact

'Weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen"


In de pedagogische relatie staat de kwaliteit van het contact centraal. Contact is de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Daarbij gaat het niet alleen om het contact met de leerling, maar ook om het ‘in contact zijn met jezelf’ als voorwaarde om beschikbaar te zijn. Bij goed contact gaat het namelijk niet alleen over de kwaliteit ervan; ook het anticiperen op contact, de benadering, de wijze waarop de leraar aanwezig is, de manier waarop hij interacties aangaat en kinderen uitnodigt, spelen hierbij mee.

Op De Snip werken we op basis van de uitgangspunten van Pedagogisch Tact. Dit wil zeggen dat wij de relatie met het kind (en zijn directe omgeving) als uitgangspunt nemen. We kijken naar het kind (de behoefte van het kind) achter het zichtbare gedrag. Vanuit een goede relatie stimuleren wij de kinderen tot autonoom handelen, betrekken wij de kinderen en maken wij ze bewust van hun eigen ontwikkeling. De kindgesprekken vormen hierin een belangrijke basis. Op deze manier kunnen kinderen hun competenties zo goed mogelijk ontwikkelen.

Deze pedagogische aanpak is gevisualiseerd in de vorm van ons Pedagogisch Huis, welke we met elkaar hebben vormgegeven. Een foto van het pedagogisch huis is zichtbaar is het beleidsplan sociale veiligheid en in de hal van De Snip.

Vanuit Pedagogisch Tact werken betekent oog hebben voor de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen. Drie keer per jaar neemt de intern begeleider in alle groepen de Leuvense betrokkenheidsschaal af. Aan de hand van deze data analyseren we de betrokkenheid van kinderen en stellen we ambities op op het gebied van betrokkenheid en welbevinden.

Laatste nieuws

Kindcentrum De Snip nieuwsbrief nr.18

Meer

Meer nieuws

Agenda

Studiedag

02 juli 2025

Zomervakantie

11 juli 2025

Studiemiddag

11 juli 2025 - 12:00 uur

Onze Facebook pagina

Kindcentrum de Snip


Dorpsstraat 146
1733 AR Nieuwe Niedorp
0226 411 488

 

 

Inschrijven
Nieuws
Agenda
 

Aanmelden Nieuwsbrief


Onze shool


Visie
Geschiedenis De Snip
Ons Team
Pedagogisch tact
Beleid sociale veiligheid
Schoolondersteuningsprofiel
Methodes
Ontwikkelingen
Leerlingenraad
Partners in het kindcentrum
 

Organisatie


Bestuur
Ouderraad (OR)
Vrijwillige ouderbijdrage
Medezeggenschapsraad (MR)

Praktisch


Schoolgids
Vakanties en studiedagen
Schooltijden
Informatiegids
Verlofaanvragen
Uitleg volgmap
Sponsoring en donaties
Meldcode
Wet op privacy
Luizenprotocol
Vertrouwenspersoon
Klachtenregeling

Kindcentrum


 

 

Locatie


 

Stuur ons gerust een bericht